Tuesday 28 June 2011

sEbUaH kEhiDupAn

bila malamku..bagai tiada bulan..apatah lagi bintang..seakan malamku bakal dibasahi hujan...sungguh! aku tak menduga jika esok munculnya mentari..tak semerah yang aku sangkakan....bila cinta itu hadir..hari2 ku indah diwarnai jalur pelangi...lalu ia pergi bagai pasir yang dipukul ombak...desiran air tak lagi merdu...dan aku pun belari kearah awan mendung...ku sangkakan hujan akan membasahi diriku...tak ku duga...panas perpanjangan...
bila kehidupan umpama roda...berpusing2...semakin kuat kayuhan ku...semakin laju ia berputar...bila sangkaan ku, aku hanya diatas, malangnya...aku kini dibawah....
bukan aku kesal dengan kehidupan aku..bukan aku merana dengan diri aku...sesungguhnya..aku pernah rasa hidup senang...tapi aku terabai...aku pernah rasa hidup serdehana...tapi tetap bersyukur...kerana tuhan masih lagi memberi perhatian buatku...dia datangkan aku dengan cubaan hidup...kadang kala..aku sedih..cemburu...melihat kebahagiaan orang lain...tapi aku tak lantas miliki semua itu...bila masa remaja ku...aku perlu berkorban demi keluarga...demi mama dan babah yang sakit...bukan paksaan yang aku lakukan..malah cuma ini balasan yang mamapu aku balas buat orang tua ku...dari kecil hingga aku besar....tak pernah ada runggutan dari mereka...Alhamdulillah...terima kasih Ya Allah kerana anugerahkan mereka buat aku...kadangkala, terpaksa buat aku tersinggung dan bersedih dengan sikap mereka..tapi..marah ku hanya satu dua jam saja..apalah sangat nak dibandingkan dengan kerenah aku sejak kecil..bila aku kepangkuan keluarga...aku kehilangan cinta dari seorang yang bernama lelaki...apa adanya...aku terima...bukan paras rupa mahupun harta yang aku perlukan..cukuplah sekadar cinta, kejujuran,,kesetiaan,keikhlasan dan kasih sayang yang diberikan... dan bila hidupku,hanya dia..bila mati ku..hanya dia..tiada dua atau tiga...ku bersyukur kerana diberi peluang untuk mengenali dirinya..diberi peluang untuk menyayangi dirinya..seorang insan yang berhaarga dan bermakna...ku bersedih kerana..cinta kami tak berpanjangan..apa salah ku..apa silap ku..apa dosaku...tapi aku tak kisah..malah berterima kasih kepada tuhan kerana cinta darinya pernah hadir dalam hidupku...




dan andai esok...datang lagi cinta darinya hadir...SUNGGUH! aku terima ia seadanya seperti pertama kalinya  aku menerima ia...bukan kerana dendam , malah kerana cinta yang pernah kami kecapi...
dan andainya...bukan ia yang kembali..malah cinta dari insan lain yang hadir...aku tetap menerima...cuma harapan ku...biarla seseorang yang matang, agar ia mampu mempertahankan cinta kami,agar ia mampu membetulkan segala salah silapku, agar mampu menjadi ketua yang berdedikasi, amanah, serta adil, kuat pegangan agamanya untuk membimbing aku dan generasi yang bakal kami lahirkan, seorang yang bertanggungjawab, agar mampu memikirkan keperluan diri sendiri, diri ku, serta keluarga kami, seorang lelaki yang sentiasa merandah diri, seorang lelaki yang terima apa adanya aku, seorang lelaki yang setia, ikhlas, jujur, dan sentiasa menyayangi aku dan keluarga apaadanya dan mampu menjadi imam buat keluarga kami...menghormati orang tua, sanggup terima keluarga ku apa adanya...
dan aku hanya manusia biasa.. yang tak pernah tak melakukan salah..aku hanya wanita biasa yang tiada rupa, tiada harta, serba kekurangan...kerana tuhan anugerahkan aku dimuka bumi hnya untuk menjaga keluarga, maruah keluarga...bukan untuk disanjung, bukan untuk dibanggakan... dan jika benar cinta itu milik kau dan aku...aku berserah segalanya kepada Tuhan yang maha esa.. agar mampu untuk mengadili cinta ini.. merestu kehidupan ini... bagi ku..cinta datang dan pergi... tapi..keluarga, ibubapa..datang dan tak mungkin berganti...sesungguhnya...aku mencuba untuk mencintai diriku sendiri, mencintai keluagaku, kawan2 ku..serta.. cinta dari seorang lelaki... 
Ya Allah, kau tabahkan hatiku... Kau berikan kekuatan dalam diriku yang lemah ini Ya Allah.. kau tunjukan jalan yang benar buatku, kau terangi hati ku, kau muarahkan rezeki ku Ya Allah... Amin Ya Rabbal Al Aamin

Ku menatap dalam kelam
Tiada yang bisa ku lihat
Selain hanya nama-Mu ya Allah
Esok ataukah nanti
Ampuni semua salahku
Lindungi aku dari segala fitnah
Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
Jadikan aku selamanya
Hamba-Mu yang slalu bertakwa
Ampuniku ya Allah
Yang sering melupakan-Mu
Saat Kau limpahkan karunia-Mu
Dalam sunyi aku bersujud

1 comment: